Bauer Medias månadsbrev

Radion når i maj 2020 uppemot 7,5 miljoner unika lyssnare varav kommersiell radio når över 5,9 miljoner unika lyssnare. Båda stationerna NRJ och Rockklassiker gör årets ”all time high” under maj med över 2,5 respektive 1,3 miljoner unika lyssnare i snittveckoräckvidd. Bauer Medias digitala plattformar lyfter taket med en ökning på +32% mot samma period föregående år. 

Veckoräckvidd

Bauer Media når en snittvecka i maj över 5,1 miljoner unika lyssnare, varav 4 714 000 är FM-lyssnare. Både Bauer Media och Nent backar något i snittveckoräckvidd mot samma period föregående år. 

Period (vecka 19-22)Maj 2019Maj  2020Förändring i %
Bauer Media ink digitalt5 259 8785 110 700-3%
Bauer4 972 0004 714 000-5%
NENT4 268 0004 003 000-6%

Mix Megapol når en snittvecka över 2,7 miljoner unika lyssnare. Rockklassiker ökar med +9% mot samma period föregående år och gjorde vecka 22 årets ”all time high” med en snittveckoräckvidd med över 1,3 miljoner unika lyssnare. Även NRJ gör årets ”all time high” under maj då de under vecka 21 hade en snittveckoräckvidd på över 2,5 miljoner unika lyssnare. 

Veckoräckvidd

Period (vecka 19-22)Maj 2019Maj 2020Förändring i %
Mix Megapol3 091 0002 744 000-11%
NRJ2 421 0002 249 000-7%
Rockklassiker1 093 0001 187 0009%
RIX FM3 090 0002 744 000-11%
Star FM1 784 0001 517 000-15%

Kommersiell lyssnarandel

Bauer Media ökar sin lyssnarandel med +9% mot samma period föregående år. Bauer Media är fortsatt störst på den kommersiella radiomarknaden med 60,8% av lyssnarandelarna. 

MajBauerNENT   
201955,744,3
202060,839,2
Förändring i %9%-12%

Total lyssnarandel

I maj 2020 hade kommersiell radio 27,8% av lyssnarandelarna där Bauer Media besitter 16,9% och Nent 10,9%. Bauer Media backar -1% och Nent med -19% mot samma period föregående år. SR ser en ökning med +4% mot samma period föregående år och har således 72,3% av total lyssnarandel i maj 2020. 

MajBauerNENT   SR   
201917,013,569,6
202016,910,972,3
Förändring i %-1%-19%4%

Lyssnarna har stannat vid radion i maj! Samtliga av Bauer Medias ökar i genomsnittlig lyssnartid per dygn. Rockklassiker ökar med hela +30%, NRJ med +27% och Mix Megapol med +3%. Rix Fm ökar med +7% medan Star FM backar med -23% mot samma period föregående år. 

ATS / Genomsnittlig lyssnartid/dygn

StationMaj 2019Maj 2020Procentuell förändring %
Mix Megapol74763%
NRJ445627%
Rockklassiker466030%
RIX FM55597%
Star FM6046-23%

Digitalt lyssnande

Bauer Medias digitala plattformar fortsätter att expandera och ökade med +32% mot samma period föregående år. En snittvecka i maj 2020 nådde Bauer Media 903 859 miljoner unika lyssnare. 


Digital veckoräckvidd

Maj (v. 19-22)RadioPlay
2019683 328
2020903 859
Förändring i %32% 

Podcastlyssnandet under maj står sig mycket starkt. Bauer Media gjorde ”all time high” vecka 22 och nådde hela 727 718 unika lyssnare. Bauer Medias snittveckoräckvidd för podcasts var 672 373 unika lyssnare i maj 2020, en ökning med +38% mot samma period föregående år. Vecka 22 ökade även distributionsplattformen Podspace räckvidden markant i Poddindex eftersom Perfect Day (som bla har Alex & Sigges podcast) avslöt sig till Podspace. 

Poddar veckoräckvidd

Maj (v. 19-22)AcastBauer poddarPodspace      NENT     
Genomsnitt veckoräckvidd1 436 084672 373301 237111 817

Bauer Medias poddnyheter

Sommaren är på ingång och flera av Bauer Medias podcasts släpper nya säsonger att avnjuta.

Missa inte Bauer Media podden ”Gott Folk” där programledaren och bloggaren Hanna ”HanaPee” Persson funderar på livets stora frågor. I varje avsnitt träffar Hanna en känd person som hon ställer mot den moraliska väggen – och vi får veta allt om deras allra mörkaste sidor.

Bauer MediasMordpodden” är tillbaka med en ny säsong där vi tillsammans med Amanda Karlsson och Linnea Bohlin grottar ner oss i läskiga, sanna och riktigt spännande mordfall.

En ny säsong av Bauer Medias podcast ”Konspirationsteorier” bjuder på lyssning som får dig att ifrågasätta allt det du varit helt säker på – tillsammans med Viviann Le och Aida Engvall.

Bauer Media välkomnar humorgruppen IJustWantToBeCool som lanserar ”Vad Hade Du Gjort?”. I podcasten ställer dom varandra mot väggen med komplexa frågeställningar som hade fått även den mest kvicktänkte att ta sig en funderare.

Källa: Sifo PPM/Advantage, Adswizz och Poddindex .

Leave a Reply

Your email address will not be published.