R&B-sångerskan Meron Mitku släpper låt med Halebop Creative Call
För tredje året i rad genomförs Halebop Creative Call – en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utvecklas i sina karriärer. Årets Creative Call fokuserar på musiktalanger och näst på tur är R&B-sångerskan Meron Mitku.
Den 23 år gamla R&B-sångerskan Meron Mitku från Tumba är årets andra kreatör i Halebop Creative Call. Nu släpper hon låten Drömma som handlar om något som många kan relatera till. Att förlora någon eller något och att den enda flykten som finns är i ens drömmar.
– Jag har haft svårt för att kalla mig för en artist. Min musik är så personlig, en så privat del av mig. Så det är lite läskigt, men framför allt väldigt kul att få dela med mig av nytt material till lyssnarna genom Creative Call, säger Meron Mitku.
I och med låtsläppet kommer också en kort dokumentär där vi får följa Meron och hennes kreativa process och utveckling som artist. Hon berättar om hur hon som yngre gått i musikklass och hittade sin egen röst genom att sjunga i kör. För Meron, som både pluggar och jobbar vid sidan av musiken, var det långt ifrån självklart att hon skulle satsa på att bli artist. Men musiken har alltid varit en stor del av hennes liv och från det att hon började lägga upp videos på Snapchat gick det snabbt till att hon förra året debuterade med EP:n Det var bättre förr.
– Sverige kryllar av unga talanger som inte får någon plats i de etablerade rummen. Det vill vi ändra på! Att ge dem utrymme att växa tillsammans med oss är det bästa med Halebop Creative Call. Meron Mitku är en framtidens R&B-stjärna som kommer att ta världen med storm, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.
Halebop Creative Call startade 2018 för att ge kreatörer en plattform där de kan göra verklighet av sina drömmar och få den synlighet de förtjänar. Förra årets creative callers var möbeldesignern Gustaf Westman, filmregissören Faramarz Gosheh, konstnären Yoyo Nasty och kreatörstudion Wulira Studio. I år utgörs projektet av fyra up-and-coming musiktalanger som alla kommer att släppa musik och ta fram rörligt material i form av musikvideos och miniserier.